Werkvakantie 2019 – Voorbereiding
Werkvakantie 2019 – Voorbereiding.
Wat lijkt het een tijd geleden dat de benefietavond heeft plaatsgevonden. De tijd vliegt en we zitten weer bijna tegen eind september. We hebben inmiddels met Ambon (Conley Pattiasina, lokale distributeur) contact gehad en doorgegeven dat er 500 waterfilters zitten aan te komen. Hopelijk verloopt de productie voorspoedig. Belangrijker is dat de vracht niet al te lang (als het goed is Surabaya) ergens word vastgehouden zodat we tijdig kunnen beginnen met ons werk in Haria.
Onze vluchten zijn begin augustus geboekt. Nu denk je dat je alles goed hebt voorbereid voor de reis maar jammer genoeg is er weer roet in het eten gekomen. Komt Garuda met een newsflash die we (en samen met ons velen anderen) niet hebben zien aankomen. Per 1 oktober vliegt men niet meer rechtstreeks op Jakarta. Voor de Bali-lovers is het een uitkomst dat er rechtstreeks naar Denpasar word gevlogen (via Medan). Heel leuk bedacht door Garuda maar voor ons een bron van ergernis. Vliegen met Garuda is vanzelfsprekend voor ons. We houden van hun service, alles is fijn met die airline maar sinds er een nieuwe directie de scepter zwaait, is het gewoon om te huilen. Wat een teleurstelling zeg.
We hebben anderhalf week geleden via een nichtje te horen gekregen dat Garuda ook niet meer op Langgur (Kei Kecil) vliegt. Garuda heeft de moeite niet genomen om een notificatie te sturen. Na een belletje kregen we inderdaad de bevestiging dat Langgur niet meer tot hun bestemming behoort. En dat je enkel nog met Wings daar heen kunt. De domestic flights zijn klaarblijkelijk ook een stuk gereduceerd. Vorig jaar waren er bijvoorbeeld 2 vluchten per dag van Denpasar naar Makassar. Tegenwoordig is dit nog 1x per dag. De dienstregeling van Garuda is er degelijk op achteruit gegaan. En we hebben wat vluchten te maken. Dit betekent dat we alles nauwlettend moeten volgen, in de gaten moeten houden. Er zijn nogal wat wijzigingen ingevoerd bij Garuda. De prijzen voor de domestic flights zijn ook schrikbarend duur geworden. De bevolking in Indonesië reist alleen maar als het nodig is. Uitstapjes maken in eigen land is ook niet meer aan de orde. Het prijsverschil is zeer goed te merken. Vorig jaar was het al schrikken maar dit jaar spant het de kroon.
Volgens een medewerker van Garuda konden we vanmiddag een telefoontje verwachten. We hebben er een hard hoofd in. De ticketing-afdeling kan nauwelijks alle telefoontjes aan. Ze worden gek gebeld door reizigers die willen weten waar ze aan toe zijn, hoe en wat met hun transfer etc. Logisch dat de telefoon roodgloeiend staat! Dit valt rauw op onze poffertjesporem. Garuda heeft ’t in de bol gekregen om alles op de kop te zetten en behoorlijk veel reizigers overstuur gemaakt. Zo ga je niet met klanten om! Dit is gewoon geen stijl. Daarnaast is hun reclame misleidend. Zij maken overal bekend dat er vanaf Amsterdam tot aan Jakarta rechtstreeks gevlogen word en dat de reistijd slechts 14.5 uur is. Die vlieger gaat niet meer op! We gaan uit van het positieve en hopen dat Garuda met een gepaste alternatief komt. Voor ons is het in ieder geval absoluut geen optie om van Amsterdam via Medan – Denpasar – Jakarta vervolgens naar Makassar te vliegen. Het boekingssysteem heeft onze boeking automatisch zo aangepast. Pardon, maar we gaan niet 2x overstappen en ons tijd verdoen op Denpasar én Jakarta. Dan maar via Denpasar naar Makassar met 5 – 6 uur transittijd. Met een beetje geluk komen we die avond rond 19.00 uur (lokale tijd) aan in Makassar.
We kijken wel hoe of wat. Het belangrijkste is dat we tijdig op Saparua (Haria) zijn om ons werk daar te doen. Want deze reis staat wederom in het teken van de waterfilters en 500 minderbedeelde gezinnen. Je druk maken heeft geen zin. Er zijn belangrijkere zaken die onze aandacht hebben. Nu maar afwachten en hopen dat Garuda hun (trouwe) reizigers niet laat zitten. We blijven onze volgers/lezers updaten via de website. En uiteraard delen we de link op onze waterfilterprojectpagina op Facebook.
Stay tuned en tot de volgende blog!
Zwaai,
D&M