Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Telefoon +31 641355519

Blog

Waterfilterproject / Reisverslagen  / 2018  / 2018 Werkvakantie – Makassar (Sulawesi)

2018 Werkvakantie – Makassar (Sulawesi)

MAKASSAR (SULAWESI)

Safe and sound in Makassar, de koffers kwamen voor de verandering vlot te voorschijn. Toen we buiten stonden, kwamen Marco en Novi net aangereden. Voor ons voelt het goed om onze vakanties in Makassar te beginnen en af te sluiten. Het is een traditie, gewoonte geworden. Eerst lekker rustig bijkomen van onze reis en acclimatiseren. En daarna de volgende bestemmingen aandoen. Neef Marco en zijn gezin wonen er sinds 2012 en tot nu toe komen we iedere vakantie in Indonesië bij hun.

Makassar is onze basecamp, we hebben het sowieso altijd naar onze zin bij Marco en Novi. We zijn daar thuis en met hun kinderen, Nicole (3) en Marvin (12) hebben we het ook gezellig. Bij hun gingen we ons geestelijk voorbereiden voor Maluku (Molukken), we liepen alles na en zetten de puntjes op de ie. Conley Pattiasina van Mata Air Maluku, de lokale distributeur van de waterfilters nam telefonisch contact op. We namen enkele zaken door en spraken af dat zodra we op Ambon zouden arriveren, hij ons een bezoek zou brengen op ons logeeradres in Halong. Ik merkte echt dat ik zo moe was van de afgelopen periode. Overdag sloeg de vermoeidheid toe. En nee, het was geen jetlag, dit was echt rauwe vermoeidheid. Ik heb geen last van jetlags, pas me moeiteloos aan. De vele powernapjes die ik heb gedaan, had mijn lijf klaarblijkelijk nodig want ik had het gevoel alsof ik een marathon had gelopen. Niet zo gek natuurlijk, overdag naar kantoor en thuis doorgaan met werven en ditjes en datjes regelen voor de (werk)vakantie. Niet erg, zolang ik op Maluku maar fit was.

Een weekje Makassar is voorbij gevlogen. Helemaal als je daar niet stilzit en het een en ander te doen hebt naast de powernapjes. Novi en Marco maakten me waanzinnig blij door aan te kondigen dat ze ook willen doneren. Een ander nichtje in Jakarta wilde ook een steentje bijdragen. Hartstikke fijn en top dat ze dit hebben gedaan. Hun roots ligt ook in Haria, al zijn ze er zelf nooit geweest. Heel gek want voor hun stelt de reistijd niet veel voor. Op de laatste dag deden deden we snel nog wat inkopen omdat we niet alles hadden meegenomen vanuit Nederland. De vlucht vanuit Makassar naar Ambon vertrekt helaas op een nare tijdstip. Het heeft niet mijn voorkeur maar aangezien we altijd Garuda vliegen, hadden we geen keus. Andere airlines vliegen trouwens ook rond dezelfde tijd vanaf Makassar naar Ambon. Om 02.00 uur stond de taxi voor de deur. De chauffeur stond bedenkelijk te kijken hoe hij alle bagage kwijt moest in de auto. Voordat hij iets kon zeggen, zeiden we “ja, alles moet mee”. Met wat passen, meten en duwen kreeg de chauffeur het voor elkaar. Ik was beter uitgerust dan in oktober 2017 toen we vanuit Makassar naar Kei (via Ambon) gingen. Nu zorgde ik er voor dat ik toch iets van 4 uur slaap had ipv 1 uur. We worden er niet jonger op. Dit keer had ik geen zin in lichaamsroofbouw en nam ik verstandig mijn rust. Dit nachtelijke ritje vanuit Tanjung Bunga duurde precies een half uur. Overdag ben je minstens een uur kwijt aan reistijd of langer als je pech hebt.Bagage gedropt en snel door naar paspoortcontrole.